Nyheder fra DTU Space

10 MAR

Nye opdagelser ændrer Antarktis’ geologiske historie

Dele af det østlige Antarktis er yngre end hidtil antaget, viser ny forskning med bidrag fra DTU. Det betyder, at isen kan smelte hurtigere.

Klimaændringer Isforskning Geologi
Ifølge ny forskning rammer partikelstråling fra supernovaer jordens atmosfære og danner sekundære partikler, der indvirker på livet på jorden. (Illustration: H. Svensmark/DTU Space)
04 MAR

Supernovaer og liv på jorden ser ud til at være tæt forbundet

DTU-forsker opdager sammenhæng mellem eksploderende stjerner, kaldet supernovaer, og liv på jorden.

DTU Space deltager i en række missioner i 2022. Blandt dem NASA-missionen Psyche, der ved hjælp af et magnetometer-system fra DTU Space skal undersøge metal-asteroiden '16 Psyche'. (Illustration: NASA)
11 FEB

Flere markante rummissioner med DTU-deltagelse i 2022

DTU Space bidrager i år blandt andet til klimaforskning i Grønland, drone-arkæologi i Danmark og en NASA-mission til metal-asteroiden Psyche.

Rumforskning Jordobservation Rumteknologi og instrumenter
Anders Bjarklev
10 FEB

Organisationsændring skaber nye institutter på DTU

For at skabe stærkere forskningsmiljøer til at udvikle bæredygtig teknologi for mennesker reorganiserer universitetet nu forskningen inden for centrale områder som byggeri...

Konstruktion og mekanik Elektroteknologi Byggematerialer Jordobservation
Foto: Bax Lindhardt
04 FEB

Rumteknologi kan give bedre brystskanninger

Et særligt kamera designet til rumteleskoper kan også bruges til skannere, der kan afsløre brystkræft langt mere effektivt, end det kan gøres med almindelig mammografi...

Rumforskning Medicin og medicoteknik
De særlige Wolf-Rayet-stjerner kan stik mod antagelsen ende deres liv i en kraftig eksplosion. Billedet her af sådan en stjerne, kaldet WR124, er sammensat ved hjælp af data fra rumteleskopet Hubble. (Illustration: NASA/ESA)
26 JAN

Overraskende stjerne-eksplosion observeret for første gang

Ny forskning med bidrag fra DTU viser, at særlige Wolf-Rayet-stjerner stik mod antagelsen kan ende deres liv i en vild eksplosion.

ASIM-instrumentet flytter til ny position på ISS 10. januar 2022. (Foto: ESA)
10 JAN

DTU-forskere opdager sjælden stråling fra en fjern galakse

Stråling fra en sjælden type neutronstjerne er detekteret med ASIM-instrumentet, som har fået en ny placering på rumstationen ISS.

2021
James Webb-missionen, som DTU bidrager til, blev sendt i rummet 25. december 2021 kl. 13.20 med en Ariane 5-raket fra Den europæiske rumhavn i Fransk Guyana. (Foto: ESA)
25 DEC

James Webb-teleskopet sendt succesfuldt i rummet

Juledag blev James Webb Space Telescope opsendt. Eksperter fra DTU Space har bidraget med teknologi og ser frem til at bruge teleskopet.

James Webb Space Telescope (JWST) skal efter planen opsendes med flight VA256 fra den europæiske rumhavn i Fransk Guyana. (Foto: ESA)
22 DEC

Opsendelsen af James Webb Space Telescope er rykket

Verdens hidtil største rumteleskop, med udstyr fra DTU Space ombord, er sat til opsendelse 25. december i tidsrummet 13.20-13.52 dansk tid.

Område med klippemateriale i Jezero-krateret på Mars fotograferet fra Mars 2020-roveren Perseverance den 21. december 2021. (Foto: NASA)
22 DEC

Spor efter lavastrømme på Mars fundet med udstyr fra DTU

Med hjælp af udstyr fra DTU Space har NASA’s Mars 2020-mission fundet lava og et omgivende miljø, som rummer mulighed for tidligere liv på planeten.

Rumteknologi og instrumenter Solsystemet