DTU Space nyheder

DTU Space-forskere har været med til at kortlægge et supermassivt sort huls voldsomme interaktion med en stjerne, en såkaldt 'jetted Tidal Disruption Event'.   (Illustration: Carl Knox. OzGrav, ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery, Swinburne University of Technology)
30 NOV

DTU-forskere hjælper med at observere sjældent sort hul-fænomen

Med hjælp fra DTU Space har et forskerhold observeret materiale, der slynges ud i rummet efter sammenstød mellem en stjerne og et gigantisk sort hul. Opdagelsen giver ny...

Professor i rumteknologi John Leif Jørgensen fejrer i november 2022 sit 40 års jubilæum på DTU. (Foto: DTU Space/M. Schlosser)
15 NOV

Professorens vej til udforskning af Månen og Mars gik via olie og ølgær

Professor i rumteknologi John Leif Jørgensen har 40 års jubilæum på DTU. Vejen til at være med i NASA’s Mars 2020-mission og over 100 andre rumprojekter gik via billedanalyse...

Leister 2022 ekspeditionen opdagede flere strandede is-øer nord for Grønland med jord, småsten og mudder på toppen, som får dem til at ligne små øer. Men der er tale om grundstødte is-bjerge, som kan flytte sig og forsvinde igen. (Foto: Martin Nissen/SDFI)
02 SEP

Verdens nye nordligste ø var et grundstødt og snavset isbjerg

En ny ø opdaget 2021 i Arktis har vist sig ikke at være en ø alligevel. Det har en forsker fra DTU været med til at fastslå.

Kortlægning og opmåling
NASA-køretøjet Perseverance ser ud over bunden af det cirka én km dybe Jezero-krater på Mars, hvor der nu ved hjælp af bl.a. udstyr fra DTU Space er fundet spor efter lava, der har interageret med vand. (Foto: NASA)
26 AUG

DTU hjælper NASA med at bekræfte overraskende fund på Mars

Nye undersøgelser med NASAs Mars-køretøj Perseverance har bekræftet fund af lava. Dermed øges sandsynligheden for at finde tegn på liv.

Detaljer fra galaksegruppen Stephans kvintet optaget som et af de ’første billeder’ med James Webb Space Telescope. (Foto: NASA)
13 JUL

Nye og unikke billeder fra universet vækker begejstring

Fascinationen var stor, da DTU tirsdag var vært for et arrangement, da de første billeder fra James Webb Space Telescope blev præsenteret.

James Webb Space Telescope-kontrolrum hos NASA under justering af teleskopets spejlsystem. (Foto: NASA)
11 JUL

Nu kommer de første billeder fra verdens største rumteleskop

James Webb Space Telescope, som DTU bidrager til, vil levere de hidtil bedste billeder af nogle af universets første galakser.

Grønlands mange, mindre gletsjere - de såkaldte perifere gletsjere - smelter i rekordfart. (Foto: W. Colgan/GEUS)
17 JUN

De nordligste gletsjere på kloden smelter i rekordfart

Grønlands mindre gletsjere smelter hastigt og sender nu 15 mia. ton ekstra vand ud i havene årligt, viser forskning anført af DTU Space.

Klimaændringer Isforskning
DTU har bidraget med rådgivning og teknologisk viden i forbindelse med grænsedragningsaftalen mellem Canada og Kongeriget Danmark. (Foto: DTU Space)
14 JUN

DTU bidrager til historisk grænseaftale for Kongeriget

Med rådgivning fra DTU Space om havret og præcise koordinater er 3.962 km grænse mellem Canada og Kongeriget Danmark nu fastlagt.

Kortlægning og opmåling
Under mange års overflyvninger af Grønland har forskerne observeret, hvordan Grønlands gletsjere smelter og svinder ind. Blandt dem er Zachariæ-gletsjeren. (Foto: DTU Space)
23 MAJ

Pålidelige data baner vej for bedre klima-modeller

DTU-forskere har udført omfattende målinger af havisen og indlandsisen i Arktis for at teste nye metoder til at forbedre FN’s klimamodeller.

Klimaændringer Jordobservation Satelitter