Tilmeld

DTU

Foredrag

Andreas Mogensen Live fra ISS

DTU inviterer naboer, gymnasieelever, studerede og ansatte til et foredrag med astronaut Andreas Mogensen fra Den Internationale Rumstation (ISS).

Astronaut Andreas Mogensen

Fredag den 23. februar byder DTU velkommen til en særudgave af DTU Ørsted-foredraget med ESA-astronaut Andreas Mogensen live fra Den Internationale Rumstation (ISS).

Ved foredraget vil Andreas Mogensen give en status på sine erfaringer og foreløbige resultater fra nogle af de forskningsprojekter, han udfører for DTU. Det vil også være muligt for udvalgte elever at stille spørgsmål til Andreas Mogensen.

Inden livetransmissionen til ISS vil et panel af eksperter fra DTU og KU diskutere de eksperimenter, der er udført under missionen og fortælle, hvad de håber at lære, når dataene er blevet analyseret. Tech-journalist Nikolaj Sonne vil moderere arrangementet.

Andreas Mogensen er adjungeret professor ved DTU og er i øjeblikket på sin 2. mission til ISS, Huginn Mission. Han blev opsendt i august 2023 og er planlagt til at vende tilbage til Jorden i det tidlige forår 2024.

DTU-projekter på Huginn-missionen:

THOR-Davis: Et projekt, der inkluderer et kamerasystem, der er i stand til at fange op til 100.000 billeder i sekundet med et hidtil uset kontrastniveau for at fotografere den fantastiske elektriske aktivitet under kæmpe lynnedslag.

Virtual Reality: Et VR-system, der kan transportere astronauter til fredelige steder – såsom en rislende bæk i en skov – og derved forbedre astronauternes mentale velbefindende på lange missioner.

3D-print: En 3D-metalprinter, der tester, hvad der sker, når du bruger en 3D-printer i rummet uden tyngdekraft. Dette kan gøre det muligt at fremstille reservedele i rummet under fremtidige missioner.

Foredraget er tilrettelagt i samarbejde med ESA og rumrejsen2023.dk.

DTU Ørsted Foredrag

Tid: 23. februar (Varighed ca. 1,5 time mellem kl. 14.30-17.30. Det præcise tidspunkt vil blive defineret senere under ‘Kommende arrangementer’ på dtu.dk og når du tilmelder dig.)

Sted: DTU, Sportshallen, Anker Engelunds Vej 1, Bygning 101B, 2800 Kgs. Lyngby.

Der er et begrænset antal billetter og er efter først-til-mølle-princippet. Tilmelding: https://dtu.events/inflightcall/signup

PS: Når du tilmelder dig foredraget, kan du skrive et spørgsmål, som du gerne vil stille Andreas Mogensen under arrangementet. Der udvælges 2-3 spørgsmål. (Kun for studerende).

Arrangementet er på engelsk og vil blive livestreamet her DTU Ørsted Foredrag Special: Andreas Mogensen – Live fra ISS. Livestreamen er tilgængelig for alle og kræver ikke tilmelding.