DTU Space gennemfører opmåling af Nepals tyngdefelt fra fly

Rumteknologi Jordens magnetfelt

DTU Space har i samarbejde med COWI og Survey of Nepal netop afsluttet flybårne tyngdemålinger af hele Nepal. Målingerne har til formål at kortlægge tyngdefeltets variationer, så der bedre kan bestemmes højder med GPS og forbedrede satellitbaner, og giver også med nye data til forståelse af undergrundens opbygning.

/-/media/institutter/space/nyheder/arkiv/nepal_tyngdemaaling/aircraft_and_crew_177x140.jpg   /-/media/institutter/space/nyheder/arkiv/nepal_tyngdemaaling/mt_everest_177x140.jpg   /-/media/institutter/space/nyheder/arkiv/nepal_tyngdemaaling/mt_everest_summit_177x140.jpg

 

Flyprojektet i Nepal er en del af det løbende samarbejde mellem DTU-Space, Kort og Matrikelstyrelsen og det amerikanske NGA (National Geospatial-Intelligence Agency). Data vil indgå i globale satellitmodeller for jordens tyngdefelt og vil forbedre data fra tyngdesatellitter, specielt ESA’s GOCE mission.

 

Projektet er samtidigt et væsentligt bidrag til Nepals geodætiske infrastruktur, idet man nu får en tidssvarende referenceflade for højdemåling med satellitter (”geoiden” – en referenceflade svarende til det teoretiske havniveau). GPS opmåling i forbindelse national opmåling og ingeniørprojekter (f.eks. nye veje, vandkraftsanlæg etc.) vil derfor kunne laves mere nøjagtigt og effektivt med GPS. Projektet er udført i et tæt samarbejde med de Nepalesiske myndigheder, og vil efterfølgende følges op af ”capacity building” med Survey of Nepal inden for geodæsi og GPS måling.

 

Med en forbedret geoidemodel vil der som specielt spin-off af projektet også kunne bestemmes en forbedret højde af Mount Everest. Der er i øjeblikket ikke enighed mellem forskellige lande om den præcise højde og en stor del af denne uenighed skyldes manglende kendskab til geoiden.

 

Nepal er et af de sidste beboede områder i verden næsten helt uden tyngdedata og det har været en flymæssig samt faglig udfordring at få indsamlet de nødvendige data i et område med så høje bjerge. Der er indsamlet data med en linieafstand over hele landet på ca 10 km og i flyvehøjder op til 9 km. I disse højder giver jetstrømme med vindhastigheder op til 200 km/time særlige udfordringer for piloter og udstyr.

 

COWI har bidraget med sit unikke Beech King Air opmålingsfly (det er i stand til at flyve i den store højde), medens DTU-Space sammen med Survey of Nepal har stået for det omfattende arbejde med tilladelser og med assistance fra ambassaden i Kathmandu. Samarbejdet med COWI bygger bl.a. på tidligere danske/tyske flyprojekter om tyngdefeltbestemmelse i Nordsøen og Østersøen.

 

Know-how til luftbåren geoidebestemmelse er udviklet af forskere på DTU-Space siden slutningen af 1990’erne, baseret på EU-projekter og anvendelser i Grønland. Teknologien bygger på målinger af accelerationer med gyrostabiliserede fjedersystemer, præcis GPS og inertinavigation. DTU-Space testede i Nepal for første gang nyindkøbt Russisk udstyr til måling af tyngdekraft, parallelt med eksisterende hardware.

 

DTU-Space har i de senere år udført en del opgaver af denne type i mange forskelling lande og regioner, både som forskningsprojekter og nationale opmålingsprojekter. Aktuelt er DTU-Space i gang med større flyprojekter af denne type i både Indonesien og Antarktis.    

 

 

Kontaktpersoner

Afdelingsleder Rene Forsberg

DTU Space

E-mail: rf@space.dtu.dk

Tlf.: 353 25719

 

Seniorforsker Arne Vestergaard Olesen

DTU Space

E-mail: avo@space.dtu.dk

Tlf.: 353 25744