Formidling og kommunikation

Vi prioriterer formidling af vores viden om rummet højt. Vi hjælper journalister med kilder og baggrundsviden. Vi modtager besøg og leverer foredrag i muligt omfang. Vi driver online-platformen Vild med Rummet. Vi tilbyder tidvis skolepraktik.

Chefkonsulent og kommunikationsrådgiver

Morten Garly Andersen

Morten Garly Andersen Formidling og kommunikation Institut for Rumforskning og Rumteknologi Mobil: +45 29622305

Vild med Rummet

DTU Space har i samarbejde med Novo Nordisk Fonden etableret onlineplatformen Vild med Rummet. Det er et stort og gratis univers om rummet på dansk for grundskoler og ungdomsuddannelser, som kan bruges til inspiration i undervisning. På platformen finder du korte og lange artikler, quizzer, videoer, opgaver og læringsspil om rummet rettet mod undervisere i grundskolen, gymnasie og andre ungdomsuddannelser.

Der er også tre apps:

• Astronauttesten
  • Rummissionen
  • Vildmedrummet (om månens faser)

Vi kommer i muligt omfang gerne på besøg i skoler, og holder oplæg med udgangspunkt i bl.a Vild med Rummet, det sker via Engineer The Future.

Besøg Vild med Rummet

Besøg Engineer the Future.

Skolepraktik

Vi afvikler praktik én gang årligt og kun hold af 20-25 skoleelever fra 8. og 9. klasse. Vi forbeholder os retten til at aflyse praktik, hvis der ikke er nok ansøgere.

Vores praktikforløb er meget oplægsbaseret, men vi forsøger i det størst mulige omfang at inkorporere praktiske øvelser for eleverne. Oplæggene dækker, så vidt muligt, over instituttets seks forskningsafdelinger: elektromagnetisme, klimaforskning, geomagnetisme, astrofysik, radarer og ruminstrumenter til måling. Dertil præsenterer vi også lidt om studielivet og studieretningen "Geofysik og rumteknologi", som er den uddannelse DTU Space udbyder flest kurser til.

Praktik på DTU Space finder sted i efteråret 2024. Hold øje med denne side her i starten af efteråret, hvor flere informationer om ansøgning til praktikopholdet bliver oplyst.

Generelle tilbud til skoler og gymnasier fra DTU

DTU tilbyder generelt foredrag, gymnastikpraktik og en række andre aktiviteter for skoler og gymnasier.

Besøg DTU og læs mere om vores tilbud